Valrhona 2008 + kommande Amano provning

För ett tag sedan provade jag(och Mattias) Valrhonas årgångschoklad.
Sorterna vi provade (helt utam protokoll o.s.v) var:

-Ampamakia 2008 (Madagaskar)

-Gran Couva 2008 (Trinidad)

-Palmira 2008 (Venezuela)

Den enda som föll oss någorlunda i smaken var Ampamakia, men i det stora hela var i alla fall jag besviken på samtliga chokladkakor. Visst dom har snygga förpackningar, bra koncistens och bra form på bitarna(något som stör annars), men smakmässigt imponerar dom inte alls. I jämförelse med mina favoriter Domori är dom platta med aldelens för kort eftersmak.

Tyvärr är Valrhona inget chokladmärke jag prisar, men smaken är som baken.

Just nu väntar jag på ett paket med Amano frun
Gusto i Växjö. När vi provade Valrhonachokladen hade även Mattias med sig en Madagaskar från Amano(USA) som hade en skön fruktighet med tydliga aromer av söta russin. Den provsmakningen gjorde att jag inte kunde låta bli att beställa 4 olika från Gusto. Om allt går som det är tänkt så trillar dom in i veckan och jag känner redan hur saliven rinner...


Kommentarer
Postat av: Sofia

Förstår att du beställde mer choklad ifrån Amano. Amano Madagascar var helt fantastisk tycker jag. Ska prova ocumare i helgen. :-)

Postat av: Sofia

Förstår att du beställde mer choklad ifrån Amano. Amano Madagascar var helt fantastisk tycker jag. Ska prova ocumare i helgen. :-)

2009-03-28 @ 15:52:42
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback