Vilken kaffetyp är du?

I denna artikel på Aftonbladet "Mat & vin" kan du förutom att läsa lite vad Costas säger även kolla in "vilken kaffe typ du är".

Inte helt oväntat hamnar jag i kategorin "Finsmakaren" - Finsmakarens känsliga näsborrar vibrerar kräset. Här sätts baristan på prov. Är kaffet färskrostat? Är bönorna "Single state" (från en enda gård)? När rengjordes maskinen senast? På lätt darriga knän överlämnar baristan sin skapelse - med hopp om nåd.

Fast jag brukar inte fråga om när maskinen är rengjord, den kollen gör jag direkt när jag kommer in genom dörren.
Jag kollar direkt om hur det ser allmänt ut runt maskinen, sitter fil´tren i maskinen, är ångröret rent, finns kaffet färdigmalet osv.
Ser jag en avvikelse från någon av dessa hoppar jag över espresson direkt och tar en vanlig kaffe.

Sedan gillar jag singel estate, men inte som espresso. Jag vill ha en viss mängd Robusta i espresson, så att jag får den där runda och chokladiga smaken i munnen. Personligen tycker jag att singlarna sticker ut lite för mycket som espresso och att dom blir för syrliga.

"Singlarna" funkar bäst i presskannan eller Aeropressen tycker jag, men det är vad jag tycker..

Läs även andra bloggares inlägg om  ,

Kommentarer
Postat av: Martin

Aeropressen är verkligen grym! Med exempelvis en bönorna Idido Misty Valley och en Aeropress så har man kaffe i världsklass!

Postat av: Mary

Hittade precis hit via Kaffekompagniets blogg! Härligt med en bra kaffe och chokladblogg!!! Kikade in på artikeln på aftonbladet och jag hamnar väl någonstans mellan Lattemorsan (utan barn då vill säga, hehe) och Finsmakarn. Är relativt ny i latteskapardjungeln, men har alltid uppskattat en välgjord "finlatte". Ha en härlig dag fylld med kaffe och choklad! Hälsningar Mary

2008-10-27 @ 18:48:15
URL: http://vintips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback