Rosta kakaobönor hemma?!

Fick en liten leverans av diverse choklad grejjor idag igen. Hade beställt lite speciella provbitar var av en sort med ren criolloböna, en med ren Trinitarioböna och slutligen en med ren Forasteroböna. Helt underbart att jag hittat en prisvärd choklad där man kan smaka på varje böna för att känna hur dom smakar. (Dags att göra nya chokladprovnings program)

Hade även beställt en del kakaobönor (jästa och torkade), som jag provade att rosta i ugnen hemma.
Eftersom jag aldrig har rostat kakaobönor tidigare satte jag ugnen på 140 grader och varmluft, sedan när den var varm satte jag in bönorna på ett ugnsfast fat.

Efter 10 minuter tog jag ut dom första bönorna, efter ytterligare 5 min nästa, efter ytterligare 5 min nästa osv tills jag hade rostat i totalt 35 minuter.
Den underbara doften av varm kakao som spred sig i köket var himelsk! Vilket undrbart projekt för en chokladnörd som jag. Tyvärr var inte ljuset det bästa, men några bilder får ni.

  

Kommentarer
Postat av: Lukaslily

Really great site man!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback