Vilken bryggmetod är bäst?

Min mor & far håller som bäst på att röjja ur ena sommarstugan för renovering och snälla som dom är kom dom förbi med 2 gamla kaffepannor till lekstugan och barnen.

Jag har gått och tittat en hel del på den ena som är i rostfritt och idag bestämde jag mig. Nu när jag har chansen tänkte jag göra en liten test på olika bryggmetoder för att se vilken som ger bästa smaken enligt mitt tycke.


                          (En nätt liten pjäs på 1 1/2 liter och ca 1kg)

Bryggmetoderna som jag tänkt använda är:
Kaffepanna - gamla hederliga sättet att göra kaffe på som jag dricker vid kolmilan varje år
Perkulator - moderna tiders kaffekokare
Elbryggare - dagens snabba metod till koffein intag
Filtertratt - bryggtratt och varmt vatten, en underskattad metod
Presskanna - min personliga favorit i dagsläget vid vanligt kaffe
Aeropress - blandningen mellan presskanna och espresso
Espressomaskin - min normala favorit bryggmetod

Som referens kommer jag även att koppa kaffet, så totalt blir det 7+1 koppar som ska testas.
Om inget oförutsett händer tänkte jag att göra testen till helgen, så rapport med bilder kommer när den är utförd.

För att göra så många bryggmetoder som möjligt rättvisa kommer jag att använda ett arabica kaffe med ursprung från Panama.




Till svärmor :
- Var lugn, du får den när jag är klar med rengöring och testet.
(Jag vill också sitta och njuta av kokkaffe på altanen i stugan)



Kommentarer
Postat av: Ladyboss

Tack!

Du är allt bra snäll du.

Svärmor

2008-08-05 @ 16:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback