Tjänsteresa med ny espressomaskin, koppning och barbesök

I natt kom jag hem efter 7,5 timmar bakom ratten. Var jag trött? Kanske, men mest var jag ivrig att komma hem med min nya Bezzera Galatea Domus med rotorpump. En underbart vacker espressomaskin med fast vatten anslutning.

Det hela började med att jag for förbi jb(janne bonin / jbcoffeehouse) och hämtade min nya maskin och en del kaffe. Efter en titt på nya lagret och en trevlig pratstund så drog jag vidare till Stockholm och Kaffekompagniet, där Martin väntade på mig.
Hos Martin vankades det en koppning(kaffe provning) med lite olika prover han hade. riktigt trevligt var det och två sorter provade vi också som espresso. Båda var blandningar med stor syra så med lite socker i var dom riktigt fruktiga och bra. Jag shoppade några Aeropress också, så den ska jag prova att brygga med i helgen.

Lite bilder från koppningen på Kaffekompagniet:

image404 image405 image406

Till veckan får jag mina rördelar för att ansluta espressomaskinen med, så fram tills dess får jag fuska med vattendunk...

På vägen hem idag tog jag vägen över Falkenberg, där jag slank in på The Lounge för att testa lite espresso och eventuellt morsa på DC bakom maskinen. Tyvärr var Daniel (DC) ledig(dom erbjöd sig att ringa efter honom), men jag fick chansen att testa "Nightdriver" som han körde på barista cup. Jag beställde den som en vanlig enkel tillsammans med en macciato. Jag tyckte att den var sådär(jag gillar klassisk Italiensk espresso typ mauro De Luxe med chokladtoner). Precis innan jag skulle resa mig och gå, kom hans mor(tror jag) med en kort(ristretto) variant så som Daniel vill att den ska dras. Den gillade jag betydligt bättre, då en tydlig syra kom fram med lite mera bett.
The Lounge är ett enormt snyggt och charmigt ställe, så om ni någon gång är i krokarna runt Falkenberg tycker jag att ni absolut ska ta er till stora torget och the Lounge för en fika eller något annat trevligt att äta eller dricka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback