Tamper ställ (E61)

Tröttnade för ett tag sedan på allt vinglande och sullande när jag skulle tampa kaffet i mitt enkelfilter, så jag kollade in lite på nätet och tyckte att ca 1000 kr för ett tampingställ var i häftigaste laget.

Jag tog och mätte lite och skred till verket för att fixa en liten prototyp (var tvungen att se hur den skulle fungera på det viset jag ville och om den skulle bli använd över huvud taget).

Efter lite mätande, funderande och material letande så skred jag till verket.
Jag tog ett råämne (34x90 som jag köpt på jobbet för att elda med) och klöv den i två delar. Dels en för överdelen och en till stavar för underdelen. Efter att jag borrat ett hål för filterhandtaget vid kanten så hyvlade jag ner överdelen till lämplig tjocklek för att ge stöd åt handtaget. Sedan hyvlade jag till sidorna och stödet som sitter mellan sidorna och anpassade höjden på dessa så att filtret inte ligger på underlaget. Jag gjorde måtten på denna så att den skulle passa på ett litet skärbräde av plast som jag tidigare använt som tampingmatta.
Det som jag i efterhand saknat lite är en bättre avställningsyta för tampern, men det funkar att ha den i övre hörnen också. Skall jag göra en ny i ek, så skall jag försöka få en lite större överdel för att ge plats till tampern.

Personligen är jag kanon nöjd med mitt tamperställ och kommer definitivt att göra ett snyggare med profilerade kanter framöver när tid finns.

Här ser ni bilder på tamperstället med och utan portafilter i (Obs mobilkamera kort):

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback