Om murning av skorstenen

Då har vi gjort det också, nämligen rivit och murat om den gamla skorstenen. Det var slitigt att byta skorsten och tidskrävande.
Här kommer en liten redogörelse för hur vi(jag, svärfar, farsan och muraren Bernt ) till slut fick till en skorsten.

Det var inte mycket som flöt på om man säger så, för vädret var inte direkt med oss utan det regnade och blåste friskt vilket försenade arbetet avsevärt. Som om regnet som gjorde att vi inte kunde mura över huvud taget inte var nog så var inte muraren helt kry heller, så istället för 2 dagar blev det 4 arbetsdagar med skorstensbyte. SUCK!!!

Dag-1
Det började så bra med flyt i att få tag på skylift till måndag och tisdag (planerade dagarna) och lasthjälp med truck på Dalabyggmarknad, för att inte nämna rabatten på materialet 25% och det tack vare muraren.

Dag1
Det började bra på måndag morgon med rivningen som gick väldigt lätt och snabbt ca. 2-2,5 timmar. Sedan var det dags att börja bygga lite ställning som också gick bra en stund för sedan kom regnet... Det regnade så pass mycket att det var kört att mura, så vi halkade runt på taket med lite hemma fixad livlina runt kroppen och snickrade klar ställningen till tisdagen när muraren åter skulle komma tillbaka.

Dag 2
Efter en hel del pusslande och funderande blev muraren på det klara med hur vi skulle mura den nya skorstenen, för problemet var att vi hade 2 kakelugnar, 2 vedspisar, en bakugn, en igenbyggd rörkanal från nya köket och två ventilationskåpor som gick upp i skorstenen och blev totalt 6 pipor. Efter att vi provat att loda för att hitta rätt gick vi över till att elda lite tidningspapper i dom olika kanalerna och kom fram till att 5 kanaler skulle vi ha kvar, och som om inte det var nog ville vi att den nya skorstenen skulle ha samma modell som den gamla med en bredare bas och utkragning upptill. Och slitigt var det med regn ochvindbyar som fick skyliften att svajja 1 m i sidled och man fick hålla i sig för att inte blåsa ner. Som grädde på moset blev vi tvugna att såga upp taket mer för att få plats med den nya skorstenen, och det var ett riktigt skit jobb då jag inte hade en riktig plåtsax.
 
Tyvärr så var vi inte ens i närheten av att hinna klart på tisdagen, då skorstenen är ca 1 m i fyrkant och 1,4 m hög. Hur som helst så kom vi överrens om att muraren och mina "hantlangare" skulle komma på onsdag morgon för att göra klar skorstenen. Jag min arma sate var tvungen att åka och jobba, för att ta ledigt var inte att tala om då jag var bokad på jobbet. Till min stora glädje kunde jag hyra skyliften en dag till också!

Dag 3
Tjugo i sju på morgonen ringer telefonen och det är muraren som säger att han är lite yr och måste lägga sig en liten stund med han ska höra av sig om ett litet tag. Jag åker till jobbet medans mina "hantlangare" skär till lite vindpapp till trossbotten i delen som jag sanerat för hussvamp. När klockan närmar sig elva har han fortfarande inte hört av sig, och vi börjar bli lite oroliga om det hänt något. Jag provar och ringa på hans mobil och på hemnummret utan någon som helst framgång, och blir riktigt orolig. Jag får efter ett gediget dektektivarbete fatt i sonens mobilnummer och ringer till sonen för att be honom kolla till sin pappa. Efter en sisådär 40 minuter dyker muraren upp och förklarar att han går på medicinering som gör honom lite klen. Pust, skönt att karn lever!
Tyvärr så hinner dom inte riktigt klart med skorstenen utan vi måste även planera in en 4:e dag för att färdigställa skorstenen. sagt och gjort så blir det så men då utan skyliften....

Dag 4
En lyckans och slitets dag! Nu var det det sista som skulle fixas, men allt bruk och sten var tvunget att bäras upp på taket, och det är inte kul då man har ett högt hus. Hur som helst så gick jobbet bra och efter någon timme var muraren klar med vår fina skorsten, och lämnade endast fogningen kvar åt mig.

Nu återstår endast att plåtkläda skorstenen och taket runt om den...... så fortsättning följer.

 Utsikten är vacker från taket ?Hantlangarna?
 Åt flera håll också Hur var det nu vi skulle göra?.
 Rivning pågår Det går frammåt
 Nästan klart, dags att börja bygga ställning En slev hit och en slev dit
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback