Nästa elände del 2

Tänkte visa lite bilder efter grävandet, spettandet och slitet.
Eftersom avloppet går lite hit och dit och har dåligt undanfall (Vattnet ligger kvar/rinner tillbaks i ledningen) bestämde jag mig rätt omgående för att lägga ut en helt ny stamledning ut från huset och ner till reningsverket. Efter en hel del grävande kunde vi mäta hur stort fallet var (laser), och kom under full med att det var 33 cm på 14,5 meter. Så vi kunde med lätthet konstatera att rekomenderade 1cm/m var inget problem, men att jag ändå skulle koppla in allt avlopp på denna stam (toan och resterande avloppen var tidigare separerade till någon meter från brunnen).
image119


Det var enormt slitigt med mycket sten och lera. Trots att jag lånat en liten grävare (Tack Arto!).

image120

Den såg inte mycket ut för världen, men gjorde ändå vårt jobb betydligt mindre än om vi skulle skyfflat allt för hand och lite kul är det att köra grävare... =)

När allt var uppgrävt och jag hade lite tid kvar på "lånetiden" började jag att gräva upp den gamla avloppstanken som ej används mer. Här använde jag maskinen mest till att lyfta upp massorna med eftersom jag var rädd att skada tanken.
image121


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback