Kolmilan vid Kvarna


Då har vi avverkat årets "arbetspass" om man nu kan kalla det för arbetspass vid den årliga kolmilan som reses vid
Kvarna i Dala-Floda. Det är mer en äta och umgåspass via avverkar, då det gått några dygn sedan milan tändes och endast några mindre hål uppstår som vi får täta till.
Vilka är vi då? Jo det är jag och Calle L som har grabbarna Tobias och Lars med oss (gäller att lära upp kommande generation).

Det är en trevlig upplevelse att komma till kvarnaområdet varje år för att passa milan tycker jag, där det endast finns tid, tystnad och trevligt umgänge samt en hel del besökare som kommer förbi och tittar och frågar.

Efter att vi fått en rejäl eld och en stadig glödbädd tog vi fram dom små pannorna och det stora gallret som vi placerade över elden. Därefter stekte jag den medhavda baconen och hällde "flöttä" i "smetan" för att få en lite bättre smak på "kölbullan" . Jag lyckades även med konststycket att flambera baconen då det blev lite väl hett i pannan. Det finns få grejjor som smakar så bra som kolbulle tillagad på plats i naturen med rejäla slevar lingon till.
 
Efter att kolbullarna sjunkit ner en bit var det dags för lite kaffe på kaffepettern som ve och fasa inte fans på plats när vi kom dit. Jag hade malt lite Monsun Malabar från Johan & Nyström som jag kokade i pettern, men ivrig som jag var så hällde jag upp för tidigt så det var som att dricka grovsnus. Men när jag kokat upp det igen och låtit det sjunka var det en fröjd att dricka, men då var det medhavd kaffe som gällde för dom andra.

En stund innan vårt pass slutade kom vår avlösning Anders (Calles bror) med polaren Ove, som förgyllde kvällen med lite bladder och historier.

Nu är det bara 361 dagar kvar till nästa gång.....

Tobias och Lars vid kolarkojan och grillplatsenMilan och den vackert stigande röken som omger milanTobias och Calle tar skydd mot regnet under en av alla skurarna i kolarkojjan

 
Tobias hade beställt kolbulle tillagad på öppen eld med lingon tillDen obligatoriska kaffekokningen på öppen eld 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback