Böntest: DELORO Espressobönor från Guldrutans Kafferosteri i Helsingland

Var in på Slaggatan 10 Te & Kaffe handel i Falun och kikade på vad dom hade för kaffe. Dom hade mest kaffe från Bergstrands men även Caffé Mauro vilket var kul för nu slipper jag åka till Stockholm för att köpa det.=)

Dock berömde dom Deloro från Guldrutan, som är en ren Arabica böna och beskrivs såhär av Slaggatan 10:

En ren Santos(Brasilien) utan Robustabönor, fyllig ren smak utan "taggig" beska, ger fin crema trots avsaknaden av robusta.
image217
Själv är jag glad att jag bara köpte en liten slatt, för jag tyckte att det var beskt, ingen bra crema (5-E från J&N är brutalt mycket bättre som 100%-ig Arabica) sur lång eftersmak och doftar väldigt lite.

Antagligen har kaffet stått för länge öppnat vilket direkt påverkar smaken, för bönorna var torra och saknade helt den normalt lite oljiga hinnan man hittar på nyrostade och riktigt förvarade bönor.

Annars tycker jag att det är kul att det finns en kaffe handel i krokarna, synd bara att dom säljer lösvikt istället för små påsar med riktig ventil i så att kaffet är riktigt när man får det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback