Takbyte på lillstugan

Idag fick vi klart takbytet på lillstugan, förutom plåtarna på vindskivorna. Taket har sett ganska visset ut ända sedan vi köpte huset, och nu äntligen tog vi tag i det. Med vi menar jag min bror, pappa och jag, frugan och mamma fixade med markservicen medans vi slitit på det varama taket. Det blev inte så dyrt som jag trodde från början, för jag var till BYGGmax och shoppade till som vanligt bra pris.

Det började med att jag fick låna en ställning av en kompis pappa, som vi var och hämtade (Skitbra med kontakter). Sedan slet jag av taket och "takstolarna" på förstukvisten och byggde ställning (slitigt som satan när jag var själv).
Dag 1 (start 09.00) när vi rev av det gamla taket han vi med att kasta teglet, riva av pappen och sätta dit ny och en del läkt (klara 23.30).
Dag 2 (Start 07.30) Efter att jag försovit mig satt jag och sonen äntligen i bilen på väg mot tippen för att kasta tegel. Väl hemma igen runt 10.00 (Var till BYGGmax och shoppade nockplåtar) började vi att spika läkt. Det tog hela dagen, så var vi lite slaka från föregående dag så det blev en kort dag (Slut 16.00).
Dag 3 REGN, då åkte vi till svärisarna som skall till och byta kök för att hjälpa dom med lite eldragning.
Dag 4 vila och 60-års kalas för min pappa.
Dag 5 ännu mer vila (ska aldrig mer dricka på en fest...) och en tur till svägerskan med man för att hjälpa homom med lite bilning och borrning genom grunden (Skit drygt när man inte är som man skulle vara)
Dag  6 äntligen lite arbete igen (idag startade vi 09.00) och slängde vi upp plåtarna på taket och det gick som en dans, till och med den sista plåten som alltid är lite trickig gick kanonbra, så vi var klara med taket och dropp plåtarna kl. 14. Efter det rev jag och pappa halva ställningen (gick hur lätt som helst när man var två) och flyttade den andra sektionen till gaveln som det skall bytas panel på.

Rivning av läkt och tjärpapp:
Tak1

Plåten och dropplåtarna på plats aldeles lagom till skyfallet som kom 1 timme senare.....
Tak2



Kommentarer
Postat av: lilla frugan

Nej, låt bli drickat du i fortsättningen ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback