Milkos nya Lattemjölk

Jag hade förmånen att få testa Milkos nya "Lattemjölk "när jag stod på Gastro Nord i veckan. Det som var extra kul är att Kaveh som var med i montern är den som hjälpt Milko med denna mjölk.
 image417
(Det som var extra kul är att Daniel som också var med i montern är den som hjälpt Arla med sin "Baristamjölk".)

Hur var den nya Mjölken från Milko då? Riktigt bra om jag får säga själv.

Jag tog mig friheten att plocka med mig en liter Milko Lattemjölk hem från mässan för att göra en test hemma i lugn och ro. Till min hjälp hade jag min underbara Bezzera Domus Galatea och en 0,5 liters Motta kanna.

Vad skilljer dessa "kaffe mjölker" åt i stora drag?
Hållbarheten: skiljer avsevärt, då Milko har 40 dagar mot Arlas 14 dagar.
Fett halt: Milko håller 1,5 % och Arla 2,6 %.
Milkos mjölk är kravmärkt vilket Arlas inte är.
Jag vet inte vad Milkos mjölk kommer att kosta i butik, men skulle tro att den blir lite dyrare när den är ekologisk.


Jag testade båda mjölkerna kylskåpskalla, skummad samt i en Cappuccino.
Kall mjölk:
Milko: lätt doft och smak av grädde
Arla: rundare och lite fetare i smaken
Att skumma:
Ingen märkbar skillnad, då jag tycker att båda är lika lättarbetade.
Varm mjölk:
Arla:
skillnaden i fetthalt känns på skummet.
I Cappuccinon: känner ingen som helst skillnad

Slutsats: Mitt personliga val av "kaffe mjölk" kommer att hamna på Milko av tre anledningar. Dels har den en lägre fett halt, men framför allt att den är ekologisk och har en brutalt lång hållbarhet.
 
Milko Vs Arla
 
Kaveh Azizian som hjälpt Milko med deras nya Lattemjölk.

Kommentarer
Postat av: Christoffer Levak

Superbra blogg, glatt att läsa! Engagerat och intressant. RSS-prenumererar hädanefter. Keep up the good work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback