Byafejden har åter avgjorts i en hård kamp...

Då vi för andra nationaldagen i rad hade byafejd, hade vi skapat en tradition som jag hoppas kommer att fortgå.
Nytt för i år var att vi förutom mitt underbara Folkarbyn och grannbyn Sunnanhaga hade bjudit en ny grannby nämligen Åsen. Platsen för detta underbara lilla spektakel var som förra året på Myrtins grusplan mitt emot vårt hus. Efter att vi hade småpratat lite var det visning av vävstugan i Folkarbyn medans grillarna blev klara. Efter att vi haft vårt knytkalas hade vi några små tävlingar mellan byarna/lagen. Eftersom Sunnanhaga innehar segern från förra året fick dom börja, det bör nämnas att Sunnanhaga var i år starkt reducerat i manntal.
Första grenen i Byafejden 2007 var "Verktygsleken" där varje lag får välja ut två verktyg av ett antal uppradade, för att sedan utföra ett hemligt uppdrag.
Inför tävlingen valdes följande verktyg:

Sunnanhaga:

Hammare och potatisskalare
Folkarbyn:Skiftnyckel och potatisskalare
Åsen:Pollygrip och sax
Uppdraget bestod sedan av att på 1 minut få till en så lång rad av potatis som möjligt(uppradningen fick fortgå efter att minuten gått).

Efter ca 3 minuter var deltävling 1 avgjord med följande resultat:

Sunnanhaga:

435 cm2 p
Folkarbyn:520 cm3 p
Åsen:10 cm (hel potatis)1 p

Deltävling 2 bestod av att spika i 9 spik på kortast möjliga tid, där man var tvungen att byta "snickare" efter varje slag, dock får 2 personer turas om bara man inte slår två spik i följd.
Resultat av deltävling 2 och totalpoäng:

Sunnanhaga:

71 sekunder2 p+2 p=4 p
Folkarbyn:85 sekunder1 p+3 p=4 p
Åsen:61 sekunder3 p+1 p=4 p

Nu låg alla byarna på lika poäng och spänningen var enorm inför deltävling 3,, som bestod av att hänga klädnypår på tid med en hand och lika som deltävling 2 med att man var tvungen att byta ?hängare?  efter varje klädnypa.Resultat av deltävling 3 och totalpoäng:

Sunnanhaga:

19 sekunder3 p+2 p+2 p=7 p
Folkarbyn:31 sekunder2 p+1 p+3 p=6 p
Åsen:45 sekunder1 p+3 p+1 p=5 p

Det här var inte bra för min by Folkarbyn, skulle Sunnanhaga vinna i år igen? Enligt tradition avslutades tävlingarna genom kubb mellan byarna.Resultat av deltävling 4:

Åsen

VSSunnanhaga1-0
SunnanhagaVSFolkarbyn1-0
FolkarbynVSÅsen1-0

Detta innebar att Sunnanhaga ännu en gång vann byafejden, och kunde gå hem med stolthet och högt huvud!
Mitt kära Folkarbyn blev åter igen tvåa och nykomlingarn Åsen hamnade på en fin Bronsplats förstaåret.

Lag Åsen har lite
taktik snack.

 Delar av lag Åsen och lag Folkarbyn

Det ser tungt ut
för lag Sunnanhaga
Lag Åsen försöker köpa kommande spelare från Folkarbyn för att sänka medelåldern.
Lag Åsen i full aktion.Myrtins "Arena"
Jag och FannyFanny hade fullt sjå med att springa fram och tillbaka.
 

Kommentarer
Postat av: Skräptanten

Men jisses vad trevligt! Det vill jag införa i Sågmyra, det verkar ju jättekul. Synd att ni inte vann bara!

Postat av: Linken

Det viktigaste är inte att vinna, utan att deltaga!
Skit också, nu ljög jag man ska banne mig förnedra och håna förlorarna.... Skit igen, så får man inte säga och tycka i Sverige.

2007-06-08 @ 22:57:51
Postat av: Trondbeatrice

Very well done site! Please keep up the good work.

2009-02-03 @ 12:14:21
URL: http://trondbeatrice.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback