Hittade en nedlagd gruva...

Var ute och åkte lite 4-hjuling på några skogsvägar runt Rankhyttan när jag plötsligt får de ett gammalt rostigt spel som amn använde vid gruvdrift förr i tiden. Nyfikn som jag är backade jag tillbaka och der till min förvåning i skogen på andra sidan ett inhägnat gruvhål. Shit pommes frittes tänkte jag, här ska det utforskas! Jag kikade lite vid gruvhålet, men blev inte särskillt imponerad så jag hoppade upp på leksaken igen och åkte vidare.

Efter ca 10 meter slog jag tvärnit och slet ur nyckeln, vad var det jag såg? En massa järn pryttlar som låg i skogen, det såg inte ut som om någon bonde haft sin privata skrot direkt utan det här var något helt annat. Stora kugghjul och andra riktigt tunga grejjor, och en liten stig in i skogen. Jag tog ett snabbt svep och insåg att det var gammal utrustning för gruvdrift som låg i skogen, och genast blev jag nyfiken på stigen somm ledde in i skogen.

Ca 25 meter in efter stigen hittade jag ett gammalt gruvhål med en massa spännande pryttlar, synd bara att någon varit där och plockat.

Nu måste jag sova lite, men för den som är nyfiken på Hällsjö gruva som den hette kan du kika på lite bilder som jag hittade
här och här. Samt lite allmänt om gruvan här (forum).

Vad säger du Alvmarken, sugen att följa med in i skogen och fota?

Kommentarer
Postat av: Ladyboss

Vad glad jag är för att du skriver så ofta. Jag kollar varje dag, tack för alla fina foton.

2007-07-07 @ 22:10:11
Postat av: Alvmarken

Givetvis ska vi ut och fota i skogen... det kanske kan bli en liten utställning så småningom.. "Gruvor vi glömt" eller nåt sånt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback