En kafferost, kan det bli mer nördigt?

För några dagar sedan skickade jag efter en kafferost (IROAST 2). Jag har funderat på det väldigt länge för att kunna "nörda ner mig" ännu mer i det här med kaffe, singlar, blends och rostningsprofiler.

Det är inte så att jag har något direkt behov av en kafferost, då jag har
jbcoffeehouse som förser mig med espressobönor från Mauro och Caffé Universal, samt Café ett och Dellerhagen som förser mig med brygg/presskaffe.

Det jag vill göra med rosten är att själv få lite känsla för blandningar (vilka kaffen som matchar varandra), rostningsprofiler (Hur man rostar dom, tid, temp m.m.), rostningsgrader för olika bryggmetoder, samt sist och inte minst få möjligheten att prova en massa rolig bönor som inte säljs på påse.

Nu är det så att rosten jag köpte är en enkel blåsrost som inte ska blandas ihop med en riktig trumrost som dom riktiga rosterierna har. Det första jag märkte är att för att kunna få någon som helst koll är man tvungen att modifiera rosten lite. Den enda temperaturen du kan utläsa är temperaturen på luften som blåser på bönorna, vilket för mig inte känns helt relevant då den är flukterande beroende på omgivningstempperaturen.
Vad gör man om man inte är nöjd med temperatur mätaren då? Man köper en lös termometer och borrar lite i rosten och sim sala bim så har man en temperaturmätning på bönorna istället.

Nu har jag rostat en del och gjort några egna rostningsprogram för att träffa prick i 1:a crack och sedan rampa ner och få en längre tid mot 2:a crack. Vilket är bra då man vill få ett lite längre rostningsförlopp än vad maskinen annars ger på sina standardinställningar.

Nu ska jag nog koppa lite kaffe (Burbon, Kenya, Brasil, Aricha 17, Monsun Malabar, Yirgacheffe) jag rostat för att kolla hur jag träffat i rostningsprofilerna.

En liten bild på en ny moddat kafferost:
IROAST 2 som moddats för att kunna mäta temperaturen på bönorna

Kommentarer
Postat av: Göran

Ser fram emot att få årovrosta lite snart! ;)

2009-07-14 @ 10:52:52
Postat av: DrHans

Tja!

Rolig blogg.

Har precis inhandlat en I-rost 2.

Du har inte lust att dela med dig lite av lyckade profiler för olika böntyper.



Vore roligt.



Mvh DrHans


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback