Kaffejam Dalarna #2

Förra lördagen var det åter dax att träffa lite glada kaffe människor. Det var en kall och frisk morgon som Dan Stenqvist, Amelie Olofsson och jag träffades hos Mattias Dellerhagen för avfärd mot Mora, där Hasse på Café ett väntade på oss med en varmkörd Promac.

Efter många kaffe diskussioner, -funderingar, -spekuleringar och -drömmar i bilen på vägen upp var vi så framme i Mora. Att det kan gå så fort upp till Mora kund jag aldrig tro, men med ett så trevligt sällskap var det som 5 minuters resväg.

I Mora dukade Mattias upp en koppning med nyrostat kaffe. Vi testade bland annat två olika rostningsgrader på Biloyan och jag måste medge att den gör sig bäst som ljusrostad. Många trevliga upplevelser är det när man koppar, och att få koppa och dela uppfattningar och aromer från andra är så inspirerande.

Efter en hel del kaffe diskussioner gled vi över till chokladprovning. Jag hade plockat med mig delar av mitt sortiment från Domori. Vi provade 6 Single Origins, 1 Grand Cru och 3 Chateau Line (Criollo), där vi provar oss igenom allt från aromer av, mandel, blommor, russin, kaffe, tobak. Domori har som regel att inte tillsätta något annat än socker i sin choklad, då man anser att allt annat tar bort den riktiga chokladsmaken. Många goda chokladbitar var det som har lång eftersmak och vissa med en oerhört god syra.

Efter att vi provat chokladen så var det dax för Dalarnas första Latte Art Throwdown. Vinnaren av Latte Art Throwdown - Mora blev värden själv, nämligen Hans Åhlström Café ett.

Här kan du se Stenqvists inlägg om Dalajamet & Latte Art Throwdown - Mora.

Och lite bilder:


Vi koppar lite kaffe och diskuterar vad dom smakar.



Latte Art Throwdown på går....

Fler bilder finns på min Flickr

Läs även andra bloggares inlägg om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback