Dax att gjuta choklad

Efter att ha funderat en hel del fram och tillbaka så bestämde jag mig för ett tag sedan att det var dax att gjuta egena chokladkakor. Den avgörande pusselbiten vbar när jag köpte Bolivia Cru Sauvage på Chokladfabriken i Stockholm, en riktigt trevlig upplevelse som tyvärr ej säljs i färdiga chokladkakor. Eller nu kanske det inte är så dåligt, då jag köpt hem den själv för att gjuta chokladkakor.

Som ni ser på bilderna så har jag i alla fall kommit igång med gjutandet, men man har lite att lära sig.
Först ut var en 65% Criollo från Sur Del Lago, Venezuela och sedan har det blivit en 64% Criollo/Trinitario från Sambriano, Madagaskar.


Första gjutningen.


Första chokladkakorna, men jag skulle ha polerat formen bättre.... vilket jag gjorde till andra gjutningen.

Nu ska jag leta efter ett trevligt emballage på Formex till veckan, men jag tänker ha olika färgmarkeringar på dom olika chokladsorterna. Sedan får vi se vad jag kommer på, men en snygg tag skulle vara trevligt.

Nu har jag 5 olika sorter hemma som jag ska börja gjuta....., kärlek! Suck!
Sedan kommer dom att kunna köpas via
lilla Kaffe och Chokladhandeln så klart!

Läs även andra bloggares inlägg om ,

Kommentarer
Postat av: Ladyboss

Hur orkar du? ser fram emot att få köpa lite olika sorter. Kram.

2009-01-14 @ 11:08:38
Postat av: Lina van der Putten

Ser helt underbart gott ut :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback