Test EKO-kaffe + Los Lajones från Dellerhagen

För ett tag sedan var jag och Mattias till Kaffebönan i Borlänge för att prova ett ekologiskt automatkaffe som Kaffebönan tagit fram. Jag var där på uppdrag av min arbetsgivare SSAB Tunnplåt som önskat sig ett ekologiskt kaffe till alla sina automater som står överallt i anläggningen, hytter och matsalar. Mattias var där på uppdrag av Kaffebönan som ville ha hans åsikt om kaffet.
Både jag och Mattias har provat en tidigare variant av kaffet som vi provade, men då tyckte varken jag eller Mattias att det var ok. Något som man ska tänka på när det gäller automatkaffe är att det blir väldigt annorlunda i automaten mot om man koppar det. Varför då undrar mångar, jo det beror nämligen på den oerhört korta bryggtiden som är i automater, vilket kräver ett betydligt kraftigare kaffe för att inte få en blaskig kopp i slutändan.

Nu när jag testade kaffet tyckte jag att det hade en bra fruktighet i automaten, men att det var för "vattningt". Jag hade önskat att man tillsatt en fyllig Brasil eller liknande, men det danska rosteriet dom jobbar mot var inte så intreserade av att ändra i blandningen. Nu hade man ändrat rostprofilen istället så att det var mörkare rostat än tidigare, vilket gjorde helt andra smaker i koppningen. Tyvärr kunde vi inte testa det i automaten denna gång, men med smakerna i koppningen tror jag att det ska bli riktigt bra som automatkaffe.



Efter koppningen och en del snack drog vi iväg och käkade lite för att sedan avrunda hemma hos Mattias med kaffe.
Mattias hade rostat en högväxt Los Lajones (Graciano Cruz, Panama tror jag) som han drog i pressbryggaren. Gott med drag av Biloya tyckte jag. Jag fick med mig en påse hem för att testa vidare. (Dock tror jag att Biloya draget beror på att Mattias hade kört det tidigare i kvarnen.)

Nu har jag testat den och jag gillar verkligen detta kaffe, det är ett kaffe som inte spretar utan det har en ren och elegant kaffesmak ("clean" är ett "nörd ord" jag känner för att skriva) med en rejäl sötma. Kanske en aning grape, men inget som stör tycker jag. Bönorna doftar svagt kryddigt och grädde. En helt underbar böna att gå och tugga på (en skada jag har Mattias att tacka för), ingen beska utan bara ren underbar kaffesmak i munnen.

Eftersom jag dricker en hel del kaffe med kakor till (pappaledig) så har jag saknat ett riktigt kaffe som smakar just kaffe, nu har jag hittat det. Jag drog den även i Aeropressen och där kom verkligen grapefrukten fram (brrr) vilket får mig att rysa i hela kroppen... Jag anser att "singlar" ska drickas i presskanna då man verkligen känner elegansen i kaffet, drar man dom som espresso blir dom så syrliga att käken drar ihop sig och kryper in i bakhuvudet. Ryser vid tanken....

Läs även andra bloggares inlägg om 
, , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback