YES eller inte.....

Hmm, jag som brukar propagera för choklad och att det är bra för kroppen. Tur att jag inte har några "halelulja provningar" om chokladens suveräna hälso effekter! =)
När jag håller provningar så pratar jag om kakaon, från odling till färdig choklad. That's it!
Hälso snacket är inte min grej, det får någon annan hålla på med. Och dom borde kanske kolla in artikeln nedan innan dom mässar vidare....

6,7 gram choklad om dagen eller en halv chokladkaka i veckan är den perfekta mängden för att minska risken för hjärt och kärlsjukdomar. Det har en grupp italienska forskare slagit fast efter en stor epidemiologisk studie. Men äter man mer än 6,7 gram per dag avtar hälsoeffekten.
Källa: Vetenskapsradion SR

6,7 gram/dag går det att äta så lite choklad?!


Något annat som jag tycker är lite synd är det som man väntat på länge. Chokladen blir dyrare, men det lär väl knappast drabba "Marabou fantasterna" då den innehåller mest socker... =)

Choklad blir mycket dyrare!
Tyvärr, alla godisgrisar: chokladen blir mycket dyrare.
Barry Callebaut som är världens största chokladtillverkare och underleverantör åt bland andra Nestlé och Cadbury, säger till schweiziska Handelszeitung att priset på chokladbitarna i butikshyllorna kommer att öka 15- 18 procent.
Råvaran står för 25 procent av kostnaden för en chokladkaka, och kakaopriset har fördubblats det senaste året vilket i sig ger en prisökning på slutprodukten med 12 procent. Men därtill ha även förpacknings-, energi- och transportkostnaderna ökat. Sammantaget höjer detta priset med 15- 18 procent, förklarar Barry Callebauts vd Patrick de Maeseneire för tidningen.
Källa: TT


Läs även andra bloggares inlägg om
, ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback