Kallbryggt kaffe vs. varmbryggt

När jag satt och surfade runt igår hittade jag ett inslag om kallbryggning av kaffe. Det är något som jag läst om tidigare, men aldrig funderat så mycket över.

Nu bestämde jag mig dock för att prova!

Det som skiljer bryggmetoderna år förutom temperaturen är bryggtiden och doseringen.
Till kallbryggning doserar man 12 gram/dl vatten och till varmbryggning doserar man 6 gram/dl vatten. Nu är detta utgångs dosering, sedan kan man laborera med detta som man känner.
Bryggtiden skiljer sig ännu mer. För kallbryggning har du en bryggtid på 8-9 timmar, medans man utgår från 3 minuter för varmbryggning.

Den stora skillnaden på slutresultatet mellan metoderna är att vid kallbryggning är mängden garvsyra minimal, medans den blir hög med vanlig bryggning.
Smakmässigt får du renare aromer av kallbryggningen enligt min test, men jag gillar inte direkt att dricka kallt kaffe. Däremot får kaffet mer än gärna vara kallt när jag provar kaffe för att verkligen känna aromerna.

Kallbryggning av kaffe

 Kallbryggning av kaffe

Läs även andra bloggares inlägg om , ,


Kommentarer
Postat av: Mary

WOW, vilken drömhörna du har!!! Är mycket svag för tjusiga koppar i alla dess former! Får man fråga vad de kommer ifrån? /Mary


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback