Egna praliner eller köpta

Jag gjorde ett inlägg tidigare om att det finns en väldig massa praliner att köpa som inte smakar det den borde. T ex en blåbärspralin ska smaka blåbär, och inte bara choklad.

Nu har jag i alla fall tagit mig i kragen och kollat in lite olika "pralinrecept" och bestämt mig för att göra en fyllning och sedan doppa dessa för att få ett pralinskal. Jag har minskat ner receptet till 20 st så länge jag provar tills jag blir nöjd med slutresultatet.

Den första som jag har i kylen nu för stelning är en Xanté pralin. Många verkar ha den som favorit, och eftersom jag själv gillar päron så fick det bli premiär sorten. Redan när jag gjorde fyllningen nyss fick jag lov att nästan dubbla mängden likör för att få lite mer smak på den. Vist har jag kunnat nöja mig med orginalmängden, men jag var rädd att när jag doppat den i chokladen så skulle det bli för klent. För att få lite mer sötma i den har jag tänkt att ringla vit choklad på kulan som dekor och smakförstärkare. Vi får se hur det blir....

Rapport kommer senare!

Ungefär så här hoppas jag att dom ska se ut när dom är klara:



Och så här har det sett ut under vägen:

Utklickad fyllning för kylning


Pudrade med kakao för rullning


Rullade och på väg in i kylen igen (måste jobba på rullningen....)

Läs även andra bloggares inlägg om ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback