En månad med nya Bezzera Galatea Domus R

Då har det nästan gått en månad sedan jag var och hämtade hem min nya espressomaskin. På grund av att jag kört med dunk och inte fast vatten anslutning, som resulterat i lite lågt brygg tryck (6,5 bar) har jag inte velat bedöma den riktigt.
Hur som helst så fick mina gamla rörmokar talanger ge sig till känna idag då jag bestämde mig för att ansluta den till fast vatten anslutning. När jag väl dragit lite rör & slang var det dax att trimma in brygg trycket till ca 9 bar, för att sedan testa hur bra den verkligen är.
Att ångan är den värstajag testa på en hemma maskin är ingen nyhet och att den spinner tyst som en katt är heller inget nytt. Det som däremot är nytt är det sjukt bra resultatet jag får i koppen. Maskinen är stabil som tusan och det rinner så jämt, lungt och fint ur portafiltret.
Att den även har en brutalt stor koppvärmare är heller ingen nackdel då både jag och frugan börjat att dricka allt mer cappuccino.
Den enda modifieringen jag gjort är att byta ut ångmunstycket till ett längre Promac munstycke, för att komma längre ner i mjölkkannan när jag skummar mindre mängd mjölk.

Här kommer min bedömning på maskinen:
Gedigen maskin med klassiska E-61 gruppen.
Brutalt ångdrag som tillsammans med 4-håls munstycket ger all ånga man kan önska sig och lite till.
Tyst gång pga rotorpumpen.
Stabil och jämn bryggning.
Exakt brygg tryck som är justerbart.
Snygg design.
Stor koppvärmare.
Kokare på 2 liter.

Jag är så lycklig!!!! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback