"Kaffe-jam Dalarna"

Idag har vi haft premiär för "Kaffe-jam Dalarna" och förhoppningsvis skrivit historia i Dalarnas kaffe framtid.
En lite mer än 6 timmar lång sammankomst (eller kort, beroende på hur man ser det) med  några av Dalarnas mest framstående/intresserade kaffemänniskor.
Hasse Åhström, Mattias Dellerhagen, Göran Thorén, Dan Stenqvist och jag. Tyvärr var Magnus Wingård sjuk och fick avstå.

Del 0:
Eftersom det var fint väder började vi med att grilla lite korv och snacka lite allmänt om ditten och datten(men som ni gissat så är det mesta tjötet kaffe relaterat).


"Korv med snack"

Efter en stunds snack drog vi oss in mot köket där jag dukat upp med 3 espressobryggare, 4 kaffekvarnar, Aeropress, presskannor, nakenfilter, våg, termometer, koppar, skålar, glas, skedar, vattenkokare m.m. så att alla skulle kunna  testa/göra det man känner för. 

Del 1:
Efter lite diskussioner bestämdes det att Mattias fick styra den inledande koppningen där vi beslöt att köra den som en blind-koppning, för att inte påverkas av fina texter och limited editions. Med i testet var givet vis den så omtalade/disskuterade Arichan lot 9, där vi hade 2 st påsar med 2 veckors skillnad i rostningsdatum för att se om vi skulle märka någon skillnad på 2 veckor(24/6 & 8/7 båda rostade av Lars B), vidare testade vi några fler limited editions från J&N samt 3 st hemrostade av Mattias och ett Wildcard i form av Zoegas Hazienda( inte helt rättvist med tanke på att den är mörkrostad). Mattias drog hela storyn bakom koppning och förklarade i detalj hur dom olika stegen går till.


Doftning på det nymalda kaffet


Inget är som väntans tider...


Koppning pågår!


Avslöjandet....

Hur gick det då? Utan några som helst större problem kunde samtliga peka ut den senast rostade Arichan, samt den något tidigare rostade påsen också. Mattias ljusrostade kaffen märkte också ut sig en aning och en sort smakade "vidrigt" för att citera ena deltagaren, själv nöjer jag mig med att tycka att den var odrickbar.
Det som nog  dom flesta av oss var mest fundersamma över var att på 2 veckor känner man en sådan märkbar skillnad på Arichan, med en smak som sticker ut mycket tydligare på den senast rostade.
Efter att ha testat runt några varv slänger vi upp påsarna vid respektive skål för att se vad vi gillade/inte gillade och vilken skål som är vad. Lite roligt att vi hade 2 olika rostningar av Colombia Piramide, där vi tyckte olika om vilken som smakade bäst.

Del 2:
Nu testade vi några sorter i Aeropressen för att få fram den där riktigt goda och intensiva smaken på kaffet. Aeropressen är riktigt bra på att få fram bra smaker på kaffe tycker båda jag och övriga deltagarna. Här kommer röda bären  eller jordgubbar som J&N säger fram riktigt intensivt på Arichan. Vi testar även Kenya AA Gethumbwini i Aeropressen för att få fram den syrliga smaken av rödgrape frukt, vilket inte gjorde sig påmint i koppningen samt att vi även testar den som espresso vilket var brrrr....("syrarysning" från nacken ända ner till knävecken).

Del 3:
Chokladprovning!
Okej, kanske inte det vanligaste på kaffe träffar men eftersom vi är lite smaknördar och att jag jobbar med det så blandar vi med en sådan också. Vi testar lite råvaror, några singel-estate, rena bönor m.m. och jag tror att dom flesta föredrar singel-estate före blandchokladen.

Del 4:
Elevens val!
Göran testar att göra lite cappu på Aricha för att sedan gå över till DeLuxe och träna/lära sig latte art med Stenqvist som mentor och rådgivare. Mattias och Hans pratar business/affärsideér och jag bara njuter som vanligt när jag har passionerade människor runt om mig.

Jag har haft den roligaste dagen på länge med massor av trevligt snack och utbyte av ideér, framtida samarbeten osv.
Stort tack till mina kaffe vänner och välkomna åter på nästa "Kaffe-jam Dalarna"!
Ett extra tack till Dan Stenqvist för ett exemplar av Dan Stenqvist blend och Hasse för chokladen från Mora choklad.


Dan Stenqvist Edizione Speciale från Piansa rosteriet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback