Koppning

I dag när frun var och höll kurs på Pappersvinden och höll distresskurs passade jag på att ha en liten koppning(kaffeprovning) på lite "fulkaffe" jag köpt på ICA.
Själva koppningen går till som så att jag maler bönorna(ca 12 gram) och kokar upp vatten(2 dl/sort) som får sjunka i temp till 94-96 grader, som jag sedan slår över det nymalda kaffet. Efter ca 3-4 minuter drar jag en sked över bönorna som då sjunker till botten. Sedan är det bara att ta en sked och sörpla på.....

Bönorna jag provade var alla från Zoegas och bestod av:


Det är alltid kul at prova olika kaffesorter/rostningar mm mot varandra, för det som är favorit ena gången är inte det gången efter.

Dagens favorit var Pasión Colombia.
Lite trevliga bilder också...
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback