Chokladdryck på egenrostade kakaobönor

Ni som läst min blogg såg att jag rostade kakaobönor för första gången igår och det lär knapast bli sista heller. =)
Efter att ha funderat vad jag skulle göra med dom ett tag kom jag underfull med att det skulle vara kul att testa hur man gjorde förr i tiden innan man kommit underfull med hur man tillverkar ät choklad.
Sagt och gjort så skalade jag ett gäng bönor som jag sedan placerade i morteln. Efter ett tags rörande började det bli en fuktig massa, som inte gick att "mala" mer i morteln, då den bara klumpade sig.
Doften av bönorna var underbar när jag bearbetade dom!!!!

Efter att jag malt bönorna kokade jag upp vatten som jag sedan slog över den väldoftande bönröran.
Jag slog inte dirkt baklängesvolter av lycka och smak när jag provade "drycken", utan tyckte att den var ganska besk. Sagt och gjort så plockade jag fram lite socker och blandade ned i "drycken". Kanske fel att säga dryck, då det var mer en kokao doftande gröt. Hur som helst så tykte jag att det var drickbart, men inget jag skulle direkt bjuda på som chokladdryck. Och som vanligt när man håller på och labbar kommer det upp nya ideer om kommande provningar och choklad events.....

Och här kommer dom obligatoriska bilderna:

    

Kommentarer
Postat av: A

vilken underbar blogg du har förresten. mycket kaffe och choklad- min största passion här i livet!

Postat av: Albert

Hi! Your website is really interesting! I like it!

2009-12-21 @ 14:26:57
URL: http://albert.eadas.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback