Så rörigt det kan bli....

Idag kom Mattias förbi med lite kaffe och några chokladkakor han köpt i Sthlm. Till det hade jag ett antal chokladkakor och lite kaffe.
Vad gör två smaknördar när dom kommer samman med kaffe och choklad då?
Koppar och blindtestar såklart!
Vi började med att testa chokladen och den som var riktigt intressant var en
Cru Sauvage (vildchoklad) från Bolivia som hade smak av svamp och lakritspipa!!!! Doften och första smakerna av svamp var kanske ingen direkt hit, men eftersmaken av lakritspipa var helt enorm. Ska kolla på Formex efter lite vildchoklad.....

Vi koppade även lite intressanta kaffesorter av dom lite mer eleganta sorterna som kostar för mycket....
Sedan testade vi lite espressoblandningar också med espressomaskinen istället för att koppa. Mycket sull blir det när man kör med naket portafilter.

Så här kan det se ut när vi drabbat samman över våra intressen...., och då har jag inte fotat hela eländet... =)




Kommentarer
Postat av: Lars

Hej,



Hittade din spännande blogg idag, ska följa den med stort intresse framöver.



Har du nåt kaffe att tipsa om som har ordentligt kraftig smak? Har inte hittat nån favorit trots att jag försökt prova mig fram.



Jag hjälper min sambo i hennes chokladföretag och har genom det haft förmånen att få smaka en hel mängd olika chokladsorter, måste passa på att tipsa om "Vintage Plantations" 70% choklad. En kraftig och lååång smak som ger en oslagbar kombination med ett gott kaffe.

Mvh Lars



[email protected]

www.theobromatastings.se

2008-08-28 @ 21:41:26
Postat av: Linken

Hej Lars!



Ett lite mer kraftigare kaffe som jag kan rekomendera är jb Extra Aroma.

product.aspx?ProdID=40&SubCatID=13" rel="nofollow">http://www.kaffemaskinen.se/webshop/showproduct.aspx?ProdID=40&SubCatID=13



För att få kraftigare kaffe rekomenderar jag att du byter bryggteknik. Använd Bistrobryggare/presskanna, överdosera rejält och minska bryggtiden till 1,5-2 min för att undvika beskan.

2008-08-29 @ 09:19:00
URL: http://linkens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback