Chokladprovning en liten vardagslyx

Igår fixade jag lite vardagslyx till damerna i familjen(dottern och frun), med lite gott att äta och en liten spontan chokladprovning.
Lilla F såg ut att vara i paradiset när jag plockade fram chokladkakorna och började bryta bitar. Go som hon är härmar hon sin pappa och luktar på chokladen, ska ha den bruten för att höra på hur den låter när den knäcks och se snittytorna, för att slutligen mumsa i sig den. Jag och älsklingen testade även lite Marsala vin till, vilket jag tyckte var en riktig höjdare.
Nu var det inte en "Grand Cru" provning, utan en enklare med choklad som  kan inhandlas i "vanliga" affären(inget "by Konsum") men som väl duger för att kunna känna skillnader i smak osv. En fördel till är att en sådan här provning går loss på ca 100 kr, jämfört med ca 250-400 kr om jag skulle handla lite bättre sorter i choklad affären.
 

Måste även få göra lite reklam för en kanon bok jag köpt :
Choklad : fakta, historia, passion : Guide för chokladälskare
av Khodorowsky, Katherine , Loisy, Oliver de
 
En av få riktiga fakta böcker jag hittat i ämnet choklad, som annars är fulla i en massa kladdiga och vidriga recept.

Hu-va vad sugen jag blev, nu går jag och smaskar lite choklad....=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback