Böntest "Etiopien Harrar Longberry"

Här kommer ett utlåtande på :

Johan & Nyström Etiopien Harrar Longberry.

image233

Enböna som jag tyvärr endast han prova som espresso (mitt vanliga kaffe drickande har hamna på en nästan obefintlig nivå). Vid malning av Harraren uppstår en ljuvlig och tydlig doft av blåbärssoppa, som ger mig ett fånigt flin i ansiktet.
Blåbärsdoften håller även i sig vid extraheringen, men jag har svårt att känna den i den färdiga espresson.
Tyvärr så känner man endast en svag ton av blåbär när man dricker den, och kaffet i övrigt tycker jag går åt det lite beskare hållet. Den gör sig som espresso baserad dryck bäst som cappuccio, där sockret balanserar upp beskan och fruktigheten gör sig som bäst med mjölken.
Creman blir tjock för att vara en arabica böna och den har en ljuvlig smak och konsistens.

Jag tycker att det var en kul böna att prova, men det är inte något kaffe jag kommer att köpa i några större mängder framöver. Docj tycker jag att alla som inte provat Harrar borde göra det, bara för att känna blåbärssmak på kaffe.

Lite bilder på Harraren som cappuccion och espresso (man ser tydligt den fina marmoreringen)

image231
image246



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback